abbrakk abbrakk
1627
BLOG

Ewangelista Św. Mateusz odpowiada Rozumowi w sprawie Pana Cogito

abbrakk abbrakk Kultura Obserwuj notkę 11

 

 

 

 

Bloger  Rozum dzisiaj chciał ustrzelić na raz Jarosława Kaczyńskiego i Herberta a trafił w krzyż. Napisał tak : „Sprawa jest dosyć prosta, Herbert wydał „Pana Cogito” w 1974 roku, kiedy to absolut w jego poezji miał mało wspólnego z chrześcijańskim wyobrażeniem Boga. Świadczą o tym cytowane powyżej wersy: i nie przebaczaj, zaiste nie w twojej mocy przebaczać… Jest to dyrektywa czysto ateistyczna by nie napisać pogańska. Na pewno stoi ona w jawnej kontrze z filozofią chrześcijańską, której fundamentem jest miłosierdzie i wybaczenie. Łącznie tych sfer wartości jest niemożliwe, stoją one wobec siebie w jawnej opozycji.”

 

Jezus nakazał w modlitwie Pańskiej odpuszczać grzechy ale naszym winowajcom a nie cudzym.

i nie przebaczaj zaiste nie w twojej mocy
przebaczać w imieniu tych których zdradzono o świcie

 

Być może w popkatolicyźmie przebaczenie jest ważniejsze od Boga. W kościele katolickim, w całym świecie chrześcijańskim to jednak Jezus Chrystus jest najważniejszy.

Posłuchajmy Ewngelisty Św. Mateusza, który przytacza słowa Jezusa:

 „Nie mniemajcie, że przyszedłem, by przynieść pokój na ziemię; nie przeszedłem by przynieść pokój, ale miecz. Bo przyszedłem poróżnić człowieka z jego ojcem i córkę z jej matką, i synową z jej teściową. Tak to staną się wrogami człowieka domownicy jego.

Kto miłuje ojca albo matkę bardziej niż mnie, nie jest mnie godzien; i kto miłuje syna albo córkę bardziej niż mnie, nie jest mnie godzien; i kto nie bierze krzyża swego, a idzie za mną, nie jest mnie godzien. Kto stara się zachować życie swoje, straci je, a kto straci życie swoje dla mnie, znajdzie je.”

 

 

Posłuchajmy teraz wiersza Herberta, wsłuchajmy się, a znajdziemy wspólny ton moralny.

 

 

 

Herbert Zbigniew

Przesłanie Pana Cogito

Idź dokąd poszli tamci do ciemnego kresu
po złote runo nicości twoją ostatnią nagrodę

idź wyprostowany wśród tych co na kolanach
wśród odwróconych plecami i obalonych w proch

ocalałeś nie po to aby żyć
masz mało czasu trzeba dać świadectwo

bądź odważny gdy rozum zawodzi bądź odważny
w ostatecznym rachunku jedynie to się liczy

a Gniew twój bezsilny niech będzie jak morze
ilekroć usłyszysz głos poniżonych i bitych

niech nie opuszcza ciebie twoja siostra Pogarda
dla szpiclów katów tchórzy - oni wygrają
pójdą na twój pogrzeb i z ulgą rzucą grudę
a kornik napisze twój uładzony życiorys

i nie przebaczaj zaiste nie w twojej mocy
przebaczać w imieniu tych których zdradzono o świcie

strzeź się jednak dumy niepotrzebnej
oglądaj w lustrze swą błazeńską twarz
powtarzaj: zostałem powołany - czyż nie było lepszych

strzeż się oschłości serca kochaj źródło zaranne
ptaka o nieznanym imieniu dąb zimowy
światło na murze splendor nieba
one nie potrzebują twego ciepłego oddechu
są po to aby mówić: nikt cię nie pocieszy

czuwaj - kiedy światło na górach daje znak - wstań i idź
dopóki krew obraca w piersi twoją ciemną gwiazdę

powtarzaj stare zaklęcia ludzkości bajki i legendy
bo tak zdobędziesz dobro którego nie zdobędziesz
powtarzaj wielkie słowa powtarzaj je z uporem
jak ci co szli przez pustynię i ginęli w piasku

a nagrodzą cię za to tym co mają pod ręką
chłostą śmiechu zabójstwem na śmietniku

idź bo tylko tak będziesz przyjęty do grona zimnych czaszek
do grona twoich przodków: Gilgamesza Hektora Rolanda
obrońców królestwa bez kresu i miasta popiołów

Bądź wierny Idź

 

 

 

 

 

 

Oba teksty zachęcają nas bądźmy heroiczni. One mówią: Nie lękajmy się.

To nie jedyne  odwołania w wierszu do chrześcijaństwa.

Widać tu ślady Biblii, zwłaszcza Starego Testamentu: "nie przebaczaj (...) nie w Twojej mocy // przebaczać w imieniu tych których zdradzono o świcie, zostałem powołany - czyż nie było lepszych" " (Izajasz 6, 6-7).

 

powtarzaj stare zaklęcia ludzkości bajki i legendy
bo tak zdobędziesz dobro którego nie zdobędziesz
powtarzaj wielkie słowa powtarzaj je z uporem
jak ci co szli przez pustynię i ginęli w piasku

 

To nawiązanie do drogi Izraelitów przez pustynię po wyjściu z Egiptu

 

 

 

do postawy św. Franciszka fragment :„twoja siostra Pogarda”

niech nie opuszcza ciebie twoja siostra Pogarda
dla szpiclów katów tchórzy - oni wygrają
pójdą na twój pogrzeb i z ulgą rzucą grudę
a kornik napisze twój uładzony życiorys

" strzeż się oschłości serca kochaj źródło zaranne " nawiązanie do katolickiej pieśni „Kiedy Wstają Ranne Zorze”

 

 

 

abbrakk
O mnie abbrakk

owaki

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura